قیر

شرکت نفت انواع مختلفی از قیر را تولید میکند که در ایران برای اکثر مکان ها از قیر 60-70 ( مناطق معتدل و گرم) و از قیر 100-85 برای استانهای سردسیر و مناطق کوهستانی و همچنین از قیر 50-40 در مناطق داغ یا همان گرمسیر مانند سواحل جنوبی کشور استفاده می شود. 

برای تعیین مقدار قیری که برای تولید انواع آسفالت مورد نیاز می باشد، معیار های زیر مورد استفاده می باشد:

– دانه بندی سنگدانه ها

– جنس سنگدانه ها

– نوع آسفالت

معنای اعداد مربوط به قیر

همانطور که مشاهده می شود برای انواع مختلفی که نام برده شد، دو عدد بعنوان شاخص معرفی شده است که این اعداد بیانگر درجه نفوذ قیر در دماهای مختلف و برای حجم ترافیک های متفاوت می باشد. باید توجه داشت که در یک دمای ثابت، هرچه حجم ترافیک سنگین تر باشد، درجه نفوذ پایین تر می آید.

تصویری از ماشین قیر پاش

حمل و ذخیره سازی قیر

کارگاه های تولید آسفالت از تانکرهای مخصوص حمل قیر برای انتقال قیر به درون کارگاه استفاده می کنند. در زمان تخلیه نیز این قیر ها باید گرم شوند تا اینکه عملیات تخلیه انجام شود. لیکن باید توجه داشت که گرم کردن قیر نباید به صورت شعله ی مستقیم انجام شود، زیرا باعث کاهش اثر چسبندگی قیر و همچنین سوختن موضعی قیر میشود. بهترین راه برای گرم کردن قیر استفاده از لوله های روغن داغ و یا استفاده از وسایل الکتریکی می باشد. در صورت اجبار به اعمال شعله باید بین شعله و جدار تانکر از آجر نسوز استفاده شود.

درجه حرارت قیر خالص در زمان مخلوط کردن با سنگدانه ها در مخلوط کن کارخانه های آسفالت سازی، باید به گونه ای تنظیم شود که از افزایش دمای آسفالت با دانه بندی پیوسته در زمان بار زدن به کامیون، بالاتر از 163 درجه سانتیگراد نگردد. توجه شود که در این شرایط درجه حرارت قیر نباید بالاتر از 176 درجه سانتی گراد بشود.

حمل قیر

در مخازن قیر کارگاه و همچنین تانکرهای حمل قیر باید ار حرارت سنج های متعددی استفاده کرد. یک حرارت سنج در قسمت تحتانی تانکر و دیگری در قسمت فوقانی نصب می شود. در کارخانه آسفالت سازی نیز بهمین طریق نیاز به کنترل حرارت از طریق حرارت سنج های نصد شده در آن است.

برای ذخیره کردن قیر درکارگاه ها، باید از مخازن مربوطه استفاده گردد، اما در صورتی که بخواهیم از استخرهایی برای این موضوع استفاده کنیم، باید حتما کف استخر را با لایه از بتون و یا سیمان پوشاند و حتما برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و بارندگی و دیگر آلاینده ها، استخر ها را بصورت سرپوشیده طراحی کرد. توجه دارم که وسایل گرم کردن قیر را نیز در این استخر ها پیش بینی کنیم.

تصویری از کنار جاده برای قیر

نگهداری قیر

هنگام تهیه و حمل آسفالت، برای اطمینان از ایجاد پوشش کافی و مناسب مصالح و جدا نشدن قیر از سنگدانه ها، کندروانی قیر باید در حدود 20 ±170 سانتی استکس باشد. نمودار تغییرات کندروانی قیر بر حسب درجه حرارت، برای تعیین درجه حرارت قیر در یک کندروانی مشخص مورد استفاده قرار می گیرد که باید ترسیم شود. با استفاده از این نمودار برای قیر مصرفی در عملیات آسفالتی می توان محدوده درجه حرارت بهینه برای اختلاط آسفالت و تراکم آن را بعد از پخش تعیین نمود.

از قیر در ساخت ایزوگام نیز مورد استفاده می گردد که برای مشاهده ی مقالات مربوط به ایزوگام و قیمت ایزوگام اینجا را ببینید.

میتوانید مقالات مرتبط در این موضوعات را مشاهده نمایید:

لوگوی سایت است که درباره قیمت آسفالت و قیمت ایزوگام، در تهران و کرج است.

آسفالت                               کنترل رطوبت از کف                  قیر                                          ایزوگام                                     معماری    

قیمت آسفالت                                   مراحل نصب ایزوگام                                         نقشه کشی                              قیمت ایزوگام                     قیمت ایزوگام بام گستر دلیجان  

قیمت آسفالت در کارخانه                      ایزوگام منازل                          سازه ساختمانی                       قیمت ایزوگام و نحوه محاسبه آن                        استاندارد اجرای ایزوگام

 قیمت ایزوگام سپهر دلیجان                              محوطه سازی                             قیمت ایزوگام نمونه ایران                قیمت ایزوگام شرق مشهد