درجه بندی راههای درون شهری

عملیات راه سازی، قیمت آسفالت، قیمت ایزوگام

درجه بندی راههای درون شهری

در آیین نامه آشتو( AASHTO) آزادراه ،بزرگراه، جاده اصلی و خیابان اصلی شریان نامگذاری شده است و به جاده فرعی و خیابان فرعی جمع و پخش کننده اصلاح شده است.

تعریف آزادراه

ویژگی های آزادراه عبارتند از:

در هر جهت حداقل دو خط عبور داشته باشد..

ترافیک رفت و برگشت کاملاً از هم جدا شده باشد.

جزیره یا رفوژ

محوطه ای از راه که به وسیله حاشیه رود سازی خط‌کشی جدول و امثال آن جریان‌های ترافیک را مجزا می‌کند را رفوژ می گویند.

حداقل حریم آن ۷۶ متر است ۳۸ متر در طرفین محور راه.

عملیات راه سازی، قیمت آسفالت، قیمت ایزوگام

برای مشاهده مقاله درباره قیمت آسفالت و عوامل موثر در آن اینجا را کلیک نمایید

میانه

حد فاصله لبه های داخلی در جهت رفت و برگشت یک راه جدا شده را میانه می گویند.

مزایای میانه عبارتند:

  • از جلوگیری از تداخل طرح ترافیک دو طرف،
  • فراهم ساختن محل توقف توقف برای عابر پیاده
  • کاهش اثر نامساعد نور خودرو در طرف مقابل
  • فراهم ساختن فضایی برای انتظار گردش به چپ

حریم راه

حریم راه عبارت است از نوار و قطعات زمین لازم برای احداث راه و متعلقات آن به عبارت دیگر حریم راه زمینی است که در تصرف راه بوده ولی ممکن است در حال حاضر در اختیار دیگران باشد و هر زمان که اداره راه صلاح بداند جهت توسعه راه باید به راه موجود الحاق می گردد.

به عبارت دیگر حریم راه فاصله از محور راه به دو طرف است که انجام عملیات راه سازی و ایجاد هرگونه تاسیسات در آن فاصله بلامانع بوده و در تملک وزارت راه می باشد

بر اساس مصوبه شماره ۱۶۷۲ مورخ چهارم اردیبهشت ۱۳۴۶ هیئت وزیران ۵۹ حریم راه تعریف شده که به شرح زیر می باشد

حریم آزادراه

حریم آزادراه عبارت است از اراضی بین حد نهایی بدنه راه تا فاصله ۳۸ متر از محور راه در هر طرف به قسمی که مجموعه عرضی بدنه راه و حریم طرفین آن ۷۶ شود.

انواع حریم راه، قیمت ایزوگام در تهران

برای مشاهده مقاله درباره قیمت آسفالت و عوامل موثر در آن اینجا را کلیک نمایید.

حریم درجه یک

حریم درجه یک عبارت است از زمین‌های واقع‌بین حد نهایی بدنه راه تا فاصله ۲۲ و نیم متر از محور راه در هر طرف قسمی که مجموعه عرضی بدنه راه و حریم طرفین آن ۴۵ متر شود

حریم درجه ۲

حریم درجه دو عبارت است از زمین‌های واقع بین حد نهایی بدنه راه تا فاصله 17 متر و نیم از محور راه در هر طرف قسمی که مجموع عرضی بدنه راه و طرفین آن ۳۵ متر شود

حریم درجه سه

حریم درجه سه عبارت است از زمین‌های واقع بین حد نهایی بدنه راه تا فاصله ۱۲ متر و نیم از محور راه در هر طرف به قسمی که مجموعه عرضی بدنه راه و حریم آن ۲۵ متر شود

حریم درجه چهار

حریم درجه سه چهار عبارت است از زمین‌های واقع به این حد نهایی بدن راه تا فاصله ۷ متر و نیم از محور راه در هر طرف قسمی که مجموعه عرضی بدنه راه و حریم طرفین آن ۱۵ متر شود

برای برخی از آزادراه های مشخص بنا به مصوبه هیئت محترم وزیران م عبارت است از زمین‌های واقع‌بین حد نهایی بدنه راه تا فاصله ۶۰ متر از محور راه در هر طرف به قسمی که مجموعه عرضی بدنه راه و حریم آن ۱۲۰ متر شود.

برای رابطه ها حریم درجه یک اعمال شود و برای رابطه‌ای گرد راهه در قسمت بیرونی حریم درجه یک اعمال شده و کلیه قسمتهای داخلی آن جزو حریم می باشد.

معمولاً کارفرما نوع حریم مورد نیاز را مشخص می‌کند همچنین حریم مربوط به حالت‌های خاص از قبیل راه‌های رفت و برگشت دور از هم مورد به مورد بررسی و برای آنها پیشنهاد مناسب ارائه می‌شود.

در خصوص نوع حریم مورد نیاز باید آخرین ابلاغیه ها و بخشنامه ها مورد استناد قرار گیرد.

در هر صورت حریم پیشنهادی بهتر است فضای مورد نیاز به هنگام ساختن راه و نیز نگهداری و توسعه و بهسازی بعدی آن را تامین کند.

 برای بحث‌های تکمیلی در این زمینه به آیین نامه ایمنی راهها نشریه ۲۶۷ رجوع کنید.

وظایف حریم راه

فراهم ساختن فضای لازم برای تعریض آتی راه

 ایجاد کانالهای زهکشی در حریم راه

ویژگی های ساختاری و منحصر به فرد آزادراه:

 هدف از احداث آن فقط جابجایی است.

این جابجایی باید با سرعت هرچه بیشتر میسر گردد و تمامی منابع و موانع بر سر راه باید مرتفع گردد لذا کلیه تقاطع‌ها در آزادراه به صورت غیر همسطح می باشند.

 در محل تقاطع های غیرهمسطح برای حرکت های گردشی از او استفاده می‌شود.

دسترسی در آزاد‌راه کاملاً کنترل شده و محدود می‌گردد زیرا هدف دسترسی در آن صفر درصد می‌باشد

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *