طبقه بندی راه ها بر اساس آیین نامه طراحی مهندسی راه های ایران

در تقسیم بندی راه ها باید توجه داشت که راه های احداثی در کشور بسته به میزان پستی و بلندی ها و نوع توپوگرافی منطقه ای که راه در آن احداث می شود تعیین می گردد.

طبقه بندی راه بر اساس موقعیت توپوگرافی منطقه( پستی و بلندی های آن) شامل موارد زیر می باشد:

  • راه هموار( دشتی)
  • راه تپه ماهور
  • راه کوهستانی

برای مشاهده مقاله درباره قیمت ایزوگام در تهران، اینجا را کلیک نمایید.

نکات مهم:
1- زمین های کاملا هموار با شیب متوسط کمتر از سه درصد را مناطق دشتی گویند که راه دارای خاکریزهایی
به بلندی حداکثر 2.5 متر و گاهی برش های کم عمق می باشد.
2- مناطق نسبتا ناهموار با شیب متوسط سه تا هفت درصد را تپه ماهور می گویند.در این گونه مناطق ارتفاع خاکریزها گاهی
از 2.5 متر تجاوز می کند و عمق برش ها معمولا کمتر از 9 متر است.
3- مناطق ناهموار با شیب متوسط بیشهفت درصد ( در بعضی منابع ده درصد) را کوهستانی نامیده و در اینگونه مناطق ، راه از دامنه کوه ها،تپه های بلند و دره های گود می گذرد و گاهی دارای برش های عمیق و پل های بزرگ یا خاکریزهای بلند
است.

پارک جنگلی چین، عمران پی ایرسا، قیمت آسفالت، قیمت ایزوگام، راهسازی و انواع راه

درجه بندی راه:

درجه بندی راه متناسب با سرعت و حجم ترافیک مشخصات هندسی و سطح دسترسی شامل موارد زیر می باشد:

  • آزادراه
  • بزرگ راه
  • راه اصلی
  • راه فرعی
  • راه روستایی

تعداد وسیله نقلیه ای که در یک زمان معین از یک نقطه یک راه عبور می کنند حجم ترافیک نامیده می شود.

به عنوان مثال اگر تعداد وسایل نقلیه عبوری در مدت ۲۴ ساعت از یک راه پنج هزار وسیله نقلیه باشد می گویند حجم ترافیک روزانه در این راه 5000 نقلیه در روز میباشد.

بیشترین حجم ترافیک عبوری در آزادراه و کمترین آن در راه روستایی رخ می دهد.

یکی از عوامل مهم در طرح هندسی و همچنین طرح روسازی راه، عامل ترافیک است و بر این اساس نیازمندی‌های حجم ترافیک با در نظر گرفتن طبقه بندی و درجه بندی را هم مد نظر قرار می‌گیرد.

برای مشاهده مقاله درباره قیمت آسفالت و عوامل موثر در آن اینجا را کلیک نمایید.

سطح دسترسی در راه سازی

به میزان دسترسی مراکز جمعیتی بین دو نقطه مبدا و مقصد مسیر سطح دسترسی گفته می‌شود

کوچه ها و خیابان های شهری است دسترسی بالایی برخوردار هستند

راه های محلی بیشترین سطح دسترسی و آزادراه‌ها کمترین سطح دسترسی را دارا هستند

نکات مهم

یک راه به یکی از دو منظور زیر احداث می‌شود :

1- امکان جابجایی

2- امکان دسترسی

اگر مقدار درصد هدف از احداث راه برای جابجایی را A  درصد و مقدار درصد هدف از دسترسی را B  درصد تعریف کنیم آنگاه برای تمامی راه ها داریم:

A+B=100